Wednesday, August 19, 2009

Snack Time Favourites

Sori lamak sik update site tok. Kejeron ngan nebiak cuti sekolah - summer holiday. Next week sidak start sekolah. Ah Moi (Tiara) masuk sophmore year kat high school - so nya graduate 2011. Keona A'in yg berumur 9 thn masuk 4th Grade, while Iman Noraiza masuk Kindergarten.
Tok tek ku engkah gambar snek ku disitok. Tok gambar chakoi sik menjadi polah ku ari ya. No komen.

Atas tek gambar roti crackers Jacob. Asak ati ku terjumpa roti tok di Oriental Market. Duak ari lepas tek aku ncarik balit dah sik ada dah. Roti crackers Hup Soon chap Ping Pong ada, ia ajak beli ku lah. Jgn kurang crackers. Mun rang ninggal nek Leha marek, tok lah breakfast ngan tea time favouritenya. Sik jauh "Ruti Jakob ngan aing milo"nya. So bagi aku yg selalu ngidang nya tiap-tiap pagi masa diam kat Jln Intan dolok - kinek tok, kali-kali ku makan roti tok, terkenanglah ku ngan nya. Merik jaik ati.

Aaa... gambar dibah tok... cuba teka.. Cincaluk! Aku jumpa cincaluk dari Melaka di kedei JM Oriental kat Orlando. Gago nyawa mu meli 4 botol - ngembak nyawa rangkak. Boleh tahan juak cincaluk tok. Anak ku nutup idung mun ku makan. Laki ku sik peduli gilak. Aku peduli apa... Cecah ngan kacang panjang, kak makan ngan tomato... siok banar!




5 comments:

  1. Al Fatihah buat Nek Gemok.
    Ok kah cencaluk ya? Tang sik konfiden jak aku nanggar. Apa jak makanan kita sitok nok dijual di sinun? Belacan adakah? Sebab dolok ada kawan aku, nya tok dari England. Masa kamek berulam nya join juak. Ya nya nanyak aku pasal sambal nok dipolah sidak caterer ya ada shrimp paste atau sik. Nok nang gelak2 ada belacan, aku madah sik ada just anchorvy. Lepas ya nya medal. Ok kata nya nyaman salad ya. Cerik rasa nya makan belacan....

    ReplyDelete
  2. Boleh tahan juak encaluk ia. Macam nuk rasa dibeli kita di Tamu. Belachan ada - belachan Penang, belachan Singapore ngan belachan indon (terasi?). Tapi aku sik berani encoba. Sebab Mak mungkus ngan aku sekilo belachan polahnya empun. Masuk 3 taun dah, maseh agik dlm aisbok. Sik berani ku makan belachan yg di listed above. Sebab ada sekali aku encoba (anuk buatan Singapore) ... hm belum gik dipolah sambal. Bukak ku bungkusan sekali ku encium, baunya... sik sanggup ku nak encoba. Terus masuk freezer sampei ari dak "garbage collector" datang baruk aku engkah dlm sampah. Semerbak jak baunya.

    ReplyDelete
  3. Al fatihah kat nek leha,

    Jaik ati bila kenang nek leha..ingat lagik dengan tin nestum tempat nyimpan duitnya..bila time mauk meli eyemo rindok ati sebab dapat extra income..beri RM10 balance keep the change..he.he..bila demam ajak mesti kena urut palak dengan minyak lalak..miss so much..adusssss..kenak chakoi gia gilak..he.he.he..ingat molah pastry tadik..he.he.

    Terimbas balik masa tinggal diloas dolok ehh..masa makey kereta nok nombor 8772 mitsubshi lancer..ingat sik kak bina bila battery kong kita ramey-ramey nulak kereta..he.he.he..nang sik payah excersiselah..hah nasik goreng bawang bok minah..perghhh..nasik goreng idamanku..

    oklah tok ajak comment kamek buat masa tok..

    Selamat menyambut bulan ramadhan dan berpuasa eh..jangan puasa yok-yok ehh..he.he.

    Adios..ciao

    ReplyDelete
  4. Ya Rabbi, ndiat cencaluk di bulan posa tok, bebuih rasa perut.. Sewaktu belajar dolok pernah juak merasa cencaluk melaka kerana di melaka ada bubok. Tapi cara daknya molah berlainan sikit dari cara orang sarawak. Bubok ya dibasuh sebersih-bersihnya terus diperap. Di sarawak bubok dibersih juak dan ditus dolok. Lepas ya baruk diperap di taruh beras aruk dan garam..ada yang taruh sikit gula. Ne kan apabila makan 2-3 tapak dikerjanya.

    Cam nepun selamat berpuasa dan berhari raya..

    ReplyDelete
  5. SALAM...

    Kamek sekeluarga nak mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI diperantauan buat kitak sekeluarga disia..waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...pilu wooo bila dengar lagu dendang perantau...

    ReplyDelete